Gume imaju svoj “jezik” u obliku serije brojeva i slova koja ukazuju na specifikacije, marke i tip gume. Ovaj jezik je univerzalan za sve gume. U nastavku objašnjavamo osnovne oznake:
Starost gume možete pronaći obično u redu gdje pise DOT. Prva dva broja 20 (crveno) označavaju sedmicu u kojoj je guma proizvedena, a druga dva broja 11 (žuto) označava godinu proizvodnje gume, što znači ova guma je proizvedena u 20. sedmici, 2011 godine.
Zašto je ispravan pritisak u gumama bitan?
Držeći ispravan pritisak u gumama pomaže da gume traju duže, a automobilom je lakše i sigurnije upravljati, također pomaže Vam da uštedite novac na gorivu.
Provjeravajte pritisak redovno
Većina ljudi zaboravlja na svoje gume sve dok nešto ne krene naopako. Istina je da gume gube pritisak svakodnevno. U hladnom vremenu guma obično gubi pola do jedan kilogram pritiska mjesečno, a po toplom vremenu gume gube još više. Zato je preporučljivo da provjerite pritisak vazduha bar jednom mjesečno. Imajte na umu da mnoga vozila imaju različite pritiske u prednjim i zadnjim gumama. I ne zaboravite da provjerite pritisak u rezervnoj gumi.
Koji je ispravan pritisak?
Prvo mjesto za traženje tačnog pritiska vazduha za vaše specifične gume je u upustvu vašeg vozila. Tačan zračni pritisak guma koji je potreban također može se nalaziti na vratima vozača kada se otvore, pretincu, ispod haube ili na poklopcu za gorivo. Ako imate TPMS (sistem za provjeru pritiska u gumama) može Vam se upaliti lampica na kontrolnoj tabli kada je guma ispuhana više od 25%.
Za mnoge ljude, posebno one koji žive u zemljama s ekstremnim vremenskim uslovima kao što je slučaj kod nas, obavezno je imati dva seta guma - jedan za ljeto i jedan za zimu. Ali koja je razlika između ljetnih i zimskih guma?
Postoje tri osnovne razlike između ljetnih i zimskih guma: njihova struktura, njihova smjesa gume i šara.
Zimske gume imaju veći sadržaj prirodne gume koja ih održava fleksibilnim u hladnoći. Što su gume mekše, to se lakše povezuju sa podlogom, poboljšavajući prijanjanje i upravljanje vozilom. Za razliku od ljetne gume koja brzo očvrsne na niskim temperaturama, zimske gume imaju najbolje performanse pri temperaturama ispod 7 stepeni C.
Zimske gume također imaju hiljade sitnih brazdi na sebi (poznatih kao lamele) koje se koriste za raspršivanje vode i spriječavanje akvaplaninga. Te brazde utiskuju se u snijeg, bljuzgavicu i led, pružajući optimalno prijanjanje sa cestom.
Ove gume također imaju duboke šare. Što osigurava šupljinu za snijeg. Čudno, ali ništa ne prijanja na snijeg bolje od samog snijega, a zbijeni snijeg u šarama intenzivira učinak prijanjanja, osiguravajući vučnu snagu za pokretanje vozila po snijegu i ledenim cestama.
Na zimskim gumama sa strane možete pronaći simbol "pahuljice na planini" ili samo pahuljice, što ukazuje na to da zadovoljava sve kriterije sigurnosti za zimske uslove.
Još jedna razlika između zimskih i ljetnih guma je da zimske gume treba zamijeniti kada njihova šara dosegne dubinu od 4 mm, dok je preporučena minimalna dubina 3 mm za ljetne gume.
Da napomenemo zimska oprema u BiH je obavezna od 15.11. do 15.04.
Ove gume pružaju bolje performanse u svim toplijim mjesecima. One imaju relativno tvrd sastav koji se omekšava na umjerenim temperaturama da bi se mogle prilagoditi suhim i mokrim cestama.
Ljetne gume imaju manje brazdi od zimskih guma, ali imaju posebno oblikovane šare kako bi se minimizirao akvaplaning. Ove šare omogućavaju veće prijanjanje cijelom gumom na mokrim i suhim cestama pri višim temperaturama.
Iako ljetne gume mogu podnijeti većinu vremenskih uslova, one nisu pogodne za oštrije, hladnije klime. One imaju čvršće gumene sastave sa manje prirodne gume od zimskih guma i na temperaturama ispod 7 stepeni C one očvrsnu i mogu postati lomljive. To je zbog toga što su dizajnirane da se prilagode višim temperaturama, a da se ne postanu premekane. Što znači da ljetne gume imaju manje trenje i stoga smanjuju potrošnju goriva.
Ljetne gume obično imaju jednostavne kockaste šare, koje pružaju veliko prijanjanje na cesti. To omogućava lako upravljanje i ima ogroman utjecaj na kočionu udaljenost. Na temperaturama +15 stepeni, vozila s ljetnim gumama zaustave se šest do sedam metara prije nego automobili sa zimskim gumama.
Također postoje All Season gume, koje su napravljene za sve sezone. Ove gume mogu se koristiti i ljeti i zimi. Naravno nemaju performanse kao zimske gume, ali pri manjim hladnoćama mogu pružiti zadovoljavajuće rezultate.
Skladištenje guma - Kako čuvati gume?
Toplina, zrak (ozon) i izloženost vremenskim uslovima utječu na starenje gume, ali možete produžiti život Vaših guma pravilnim skladištenjem. Evo nekoliko savjeta koji će vam produžiti život guma:
Ukoliko ne želite da se sami brinete o gumama možete potražiti nekog vulkanizera ili skladište guma koje će to sve odraditi za Vas i čuvati Vaše gume na pravilan način za određenu cijenu.
Gume putničkih vozila spadaju u dvije glavne kategorije, direkcione (smjerne) i nedirekcione (neusmjerljive) gume. Prije izbora guma, važno je znati prednosti I nedostatke vezane za oba dizajna.
Direkcione gume okarakterisane su "direkcijskim" gaznim dizajnom, tj. šara gume je napravljena da se najbolje iskoristi kada se rotira u određenom pravcu. Nedirekcione gume imaju šaru koja je dizajnirana tako da jednako dobro radi bez obzira na pravac rotacije gume.
Kišno vrijeme
Direkcione gume imaju superiornu otpornost na akvaplaning u odnosu na nedirekcione gume. To je zato što je njihova usmjerena šara dizajnirana tako da kanalizira vodu dalje od centra gume.
Kočenje i upravljanje
Direkcione gume pružaju nešto bolje upravljanje od nedirekcionih guma. Kada dizajneri znaju da će se guma okretati samo u jednom smijeru, oni mogu dizajnirati šaru da postiže maksimalno prijanjanje i stabilnost kada se guma okreće u tom pravcu.
Estetika
Mnoge ljubitelje automobila privlače direkcione gume iz estetskih razloga. Direkcione gume imaju vise agresivan dizajn šare u odnosu na nedirekcione gume.
Trošenje šare
U poređenju količine trošenja šare, nedirekcione gume pobjeđuju. Gume bez direkcije mogu se rotirati (zamijeniti) na različite strane vozila, što će produžiti njihov vijek trajanja i smanjiti neravnomjerno habanje šare. Dok direkcione gume se mogu rotirati samo napred i nazad na istoj strani automobila.
Identifikacija
Direkcione gume se mogu prepoznati pomoću strelice na bočnoj strani gume koja pokazuje na rotacijski smijer, uz strelicu moguće je da piše i “Rotation”. Nedirekcione gume neće imati ovu oznaku.
Redovna rotacija guma pomaže u produženju trajanja guma, održava optimalne performanse i povećava kilometražu guma. Gume koje se ne rotiraju redovno će rezultirati neujednačenim habanjem i time će ugroziti performanse guma tokom vremena.
Rotacija je neophodna kada pređete kilometražu između 8.000 i 10.000 km.
Postoje dva načina rotacije guma, 4-gume rotacija I 5-guma rotacija.
Rotacija 4-gume
Može se uraditi dijagonalnom, horizontalnom ili vertikalnom rotacijom
Za dijagonalnu rotaciju mijenjate prednju lijevu gumu sa zadnjom desnom i prednju desnu sa zadnjom lijevom. Ovu rotaciju je moguće koristiti samo kod nedirekcionih guma.
Za horizontalnu rotaciju mijenjate prednju desnu gumu sa prednjom lijevom. Također, za zadnje točkove, zadnja desna guma će biti zamjenjena sa zadnjom ljevomm. Ovu rotaciju je moguće koristiti samo kod nedirekcionih guma.
Za vertikalnu rotaciju mijenjate prednju desnu gumu sa zadnjom desnom, a prednju lijevu sa zadnjom lijevom. Ovo je jedina rotacija koja se može koristiti kod direkcionih guma, upravo zbog toga nedirekcione gume mogu duže trajati.
5-guma Rotacija (sa rezervnom gumom)
Rotracija 5 guma slična je dijagonalnoj rotaciji sa 4 gume, osim što će se u ovom slučaju i rezervna guma okrenuti. Rezervna guma se montira na lijevoj zadnjoj strain (1), a lijeva zadnja guma se pomjera naprijed lijevo (2). Lijeva prednja guma će se pomjeriti nazad desno (3), a zadnja desna ide naprijed desno (4). Na kraju, desna prednja guma će se koristiti kao rezervna guma (5). Ovaj način rotacije obično se koristi za vozila sa pogonom na sva četiri točka. Također kod skladištenja guma naučili smo da gepek automobila nije dobro mjesto za skladištenje gume, tako da će ova rotacija sačuvati kvalitet vaše rezervne gume. Ova rotacija je moguća samo kod nedirekcionih guma.
Napomena: Ne koristite 5-guma rotaciju ukoliko je rezervna guma različita od ostalih guma.
Kod vozila sa prednjom vučom, prednje gume obavljaju većinu posla: pokretanje automobila, upravljanje i veći dio kočenja, zbog toga je normalno da se brže istroše od zadnjih guma. U slučaju da se ne vrši preporučena rotacija guma, one će se istrošiti u parovima, a ne sve istovremeno kao što bi trebalo. Tako da će Vam se prednje gume duplo brže istrošiti nego zadnje. Inituicija Vam vjerovatno govori da bi nove gume trebali staviti naprijed, jer zadnje su vjerovatno još uvijek dobre, ali u ovom slučaju inituicija je pogrešna i moglo bi biti veoma opasno. Nove gume trebaju se staviti nazad, a polu istrošene prebaciti naprijed.
Zadnje gume obezbjeđuju stabilnost, a bez stabilnosti upravljanje ili kočenje na mokroj ili čak vlažnoj cesti može izazvati okretanje. Ako stavite nove gume naprijed one lako raspršuju vodu, dok će polu istrošene zadnje gume početi plesati. U slučaju kočenja i usporavanja, težina se prebacuje na prednje točkove, a voda će doslovno podići istrošene zadnje gume sa puta. Ako ste u blagoj krivini ili na lošoj cesti, automobil će se oteti kontroli tako brzo da nećete biti u stanju ni reagovati. Sa novim zadnjim gumama u najgorem slučaju možete malo proklizati, što je mnogo bolje nego okretanje zadnjeg kraja i izletanje sa ceste. Kod ovog savjeta ne postoji “šta ako?”, bez obzira da li imate automobil, kombi ili SUV sa prednjom ili zadnjom vučom, gume sa boljim šarama uvijek idu na zadnje točkove!
Ukoliko niste shvatili pogledajte ovaj video na kojem najbolje možete vidjeti razliku: